Tema 1 Enklest er best

Du må ikke være profesjonell kokk for å lage mat hjemme. Som du vil se i en annen enhet er planlegging det viktigste. Planlegging lar oss spare tid ettersom det allerede er bestemt hva som skal tilberedes. Planlegging gjør også at vi vet hva vi skal kjøpe og at vi alltid har basismatvarer hjemme for å kunne tilberede enkle retter. Disse matvarene avhenger av personlig smak og hvilken sunn type kosthold som følges.

Den følgende tabellen viser ingredienser som anbefales å ha hjemme til enhver tid.

Kjøkkenskap

  • Salt og krydder
  • Tørkede grønnsaker (hvitløk, løk, osv.)
  • Tilberedte grønnsaker på glass
  • Rå, knuste tomater
  • Brun ris
  • Fullkornspasta
  • Mel
  • Tørkede linser
  • Nøtter (ristede eller rå, usaltede)
  • Oljer av vegetabilsk opprinnelse
  • Eddik

Kjøleskap

  • Melk eller grønnsaksdrikker
  • Egg
  • Naturell yoghurt
  • Ost
  • Sitron
  • Tofu

Fryser

  • Kraft
  • Hjemmelagede retter (pestosaus, tomatsaus, sofrito...)
  • Grønnsaker (erter, spinat osv.)

I dag finnes det hundrevis av oppskriftsbøker og tusenvis av nettsider og sosiale nettverk der oppskrifter tilbys. Fra et helseperspektiv er det nok å ha en enkel referanse, som «Healthy Eating Plate». For å ta med miljømessig belastning i betraktningen må vi ha fokus på plantebaserte matvarer, så vel som lokale produkter og sesongvarer, og om varene er økologiske.

Når vi skal ta hensyn til slike faktorer, kan denne oversikten hjelpe med å besvare følgende 4 spørsmål:

Ved å følge anbefalingene til «Healthy Eating Plate»

Ved å følge sunne matlagingsteknikker

Grønnsaker, lokale eller i sesong, i hovedrollen på fatet.

Spis rå mat minst én gang om dagen (salat, gazpacho, smoothie).

Bruk kulinariske teknikker som holder best på næringsstoffene

Matvarer som gir oss proteiner, helst av  vegetabilsk opprinnelse.

Kok linser til bruk i salater og i kombinasjon med grønnsaker og kornprodukter.

Fullkornsprodukter, minst én gang om dagen

Til frokost, med yoghurt og frukt er ideelt

I kokt tilstand er de perfekte til grønnsaker, frukt, kjøtt eller fisk.

Sesongfrukt, som er vår store kilde til vitaminer og andre næringsstoffer.

Frukt kan konsumeres hele dagen, enten alene eller i forbindelse med retter som salater.