Θέμα 2 Το μέγεθος της μερίδας έχει σημασία

Μια μερίδα φαγητού, μπορεί να αντικατοπτρίζει μια δική μας επιλογή, μια απόφαση ενός παραγωγού τροφίμων ή ενός εστιατορίου ή μια σύσταση ενός επαγγελματία υγείας ή της κυβέρνησης.

Τα μεγέθη των μερίδων στα σούπερ μάρκετ, τους αυτόματους πωλητές ή τα εστιατόρια έχουν αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, επισημαίνοντας επίσης την εισαγωγή των “υπερμεγεθών” μερίδων. Ακόμη περισσότερο, τα μεγαλύτερα μεγέθη μερίδων μπορούν συνήθως να προσφέρονται με αναλογικά χαμηλό κόστος. Σε αυτό το πλαίσιο, η διαχείριση των μερίδων τροφίμων θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα αντικρουόμενη στην περίπτωση του υπέρβαρου και της παχυσαρκίας.

Η επίδραση του μεγέθους της μερίδας στη συνολική ενεργειακή πρόσληψη έχει παρατηρηθεί σε τρόφιμα και ποτά, ιδίως σε αυτά με υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, γνωστή ως “επίδραση του μεγέθους της μερίδας”. Κατά τον έλεγχο της θερμιδικής πρόσληψης, η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η ενεργειακή πυκνότητα και το μέγεθος της μερίδας συνεργάζονται μπορεί να οδηγήσει σε πιο αποτελεσματικά μηνύματα διατροφικής εκπαίδευσης, από την απλή ενθάρρυνση για λιγότερη κατανάλωση. Στην πραγματικότητα, η διαχείριση των μερίδων για τα παιδιά θα πρέπει επίσης να στοχεύει στην αύξηση του μεγέθους των μερίδων για τρόφιμα χαμηλής ενεργειακής πυκνότητας, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά ή σε μεγαλύτερες συσκευασίες σνακ για υγιεινά τρόφιμα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι εύκολο να κάνετε το σπίτι σας μια ζώνη φιλική προς τις μερίδες;

Ναι
Οχι
  • Στο οικογενειακό περιβάλλον, τα μεγέθη των μερίδων των γονέων ή των φροντιστών συνδέονται στενά με τις ποσότητες που καταναλώνουν τα παιδιά, επομένως είναι ζωτικής σημασίας για τους γονείς να έχουν εμπειρία με τα κατάλληλα για την ηλικία τους μεγέθη μερίδων και την ενεργειακή πυκνότητα των τροφίμων. Η διαχείριση των μερίδων τροφίμων μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και πρόκληση στους γονείς.
  • Δεν συνίσταται στη μέτρηση και την καταμέτρηση όλων όσων τρώει το παιδί, αλλά οι γονείς θα πρέπει να αναγνωρίζουν τα κατάλληλα για την ηλικία μεγέθη μερίδας.
  • Σερβίρετε το φαγητό σε ατομικά πιάτα, αντί να βάζετε τα πιάτα σερβιρίσματος στο τραπέζι.
  • Κρατήστε τα περιττά τρόφιμα μακριά μπορεί να αποθαρρύνει την υπερκατανάλωση τροφής.
  • Φάτε ένα υγιεινό σνακ για να αποφύγετε την υπερκατανάλωση τροφής κατά τη διάρκεια του επόμενου γεύματος, εάν το παιδί αισθάνεται πεινασμένο
  • Προσπαθήστε να αποφεύγετε να τρώτε ή να τρώτε μπροστά από την τηλεόραση ή άλλες οθόνες. Εάν συμβεί αυτό, μην αφήνετε τα παιδιά να τρώνε κατευθείαν από τη συσκευασία. Αντ’ αυτού, σερβίρετε το φαγητό σε ένα μικρό μπολ.
  • Να γνωρίζετε τα συνηθισμένα οικιακά αντικείμενα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να εκτιμήσετε γρήγορα τις μερίδες: ένα φλιτζάνι, μια κουταλιά της σούπας κ.λπ.
  • Θα μπορούσε να βοηθήσει η χρήση εύχρηστου οδηγού για τα μεγέθη σερβιρίσματος για τον προσδιορισμό των μεγεθών των μερίδων: παλάμη του χεριού, και οι δύο παλάμες μαζί, ένας αντίχειρας, μια χούφτα, μια γροθιά, κλπ.
  • Θα ήταν χρήσιμο τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά να γνωρίζουν την ισοδυναμία των μερίδων με οικεία αντικείμενα, όπως μια μπάλα του τένις, ένα ποντίκι του υπολογιστή, μια τράπουλα…
  • ψηλά, λεπτά και μικρά ποτήρια και κούπες
  • πιάτα, μπολ και σκεύη σερβιρίσματος μικρότερης διαμέτρου και όγκου
  • πιάτα με ζάντες
  • πιάτα δίαιτας με βάση τα φυτά
  • διανομείς λαδιού / τυριού / ξηρών καρπών
  • sectored or restricted volume tupperware

Υπάρχουν διάφοροι ιστότοποι και πηγές για να πάρετε ιδέες και περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τον έλεγχο του μεγέθους των μερίδων:

Πηγές Ιστοσελίδα
Πώς να μετράτε τα μεγέθη των μερίδων με τα χέρια σας
Πρακτικός οδηγός για τα μεγέθη σερβιρίσματος
Διαστρέβλωση μερίδας

Nutritplato®. Nestlé

The Diet Plate®. Ο έλεγχος των μερίδων γίνεται εύκολος. 

Τέλεια μερίδα.

Μεγάλες ιδέες στη διατροφή.